Park

Groengordel Soesterkwartier

Parkgebied in de wijk Soesterkwartier.

De Groengordel maakt onderdeel uit van de wijk Soesterkwartier, dat in het begin van de 20e eeuw ontwikkeld is. De Groengordel ligt op de overgang van de hoge zandgronden van de Utrechtse Heuvelrug naar de lager gelegen kleigronden van de Gelderse Vallei. Het gebied is het belangrijkste grote groengebied in de verder versteende woonwijk Soesterkwartier. Het blijft dan ook van grote betekenis voor de wijk.

In de Groengordel zijn meerdere speel- en sportplekken te vinden, maar ook sportclubs en verenigingen, scholen en een kinderopvang en enkele woningen. Het gebied heeft een multifunctioneel karakter, door de verschillende functies: sport, recreatie en groen.

Beweegrondje Soesterkwartier ligt rond de Groengordel tussen het Soesterkwartier en de Isselt. Deze nieuwe beweegroute is 3 km lang. Voor kinderen is er het westelijke kidsrondje van 1,2 km lang, waar kinderen niet hoeven over te steken. Het oostelijke rondje komt langs de sportvelden. Meer informatie over Rondje Soesterkwartier is te vinden op de website van Marathon Amersfoort.