Highlights van Amersfoort

Bekijk hieronder alle highlights die Amersfoort rijk is en die je eigenlijk wel moet zien als je een bezoekje brengt aan deze prachtige stad. Een mix van oude monumentale gebouwen tot nieuwe industriële gebieden.

Koppelpoort

De Koppelpoort is een stadspoort in Amersfoort. Het is een combinatie van een land- en waterpoort. De Eem begint hier officieel. De poort werd tussen 1380 en 1425 gebouwd als onderdeel van de tweede stadsmuur. De gehele muur was rond 1450 voltooid.  De naam is waarschijnlijk afgeleid van het Oost-Middelnederlandse woord 'coppel' wat gemeenschappelijke weide betekent. Het gebied buiten de Koppelpoort was een gemeenschappelijk gebied. De naam duidt dus niet op het feit dat de poort twee functies heeft. De Koppelpoort kon worden gesloten door middel van een dubbele tredmolen. Deze functioneert nog steeds.

Onze Lieve Vrouwetoren

Met haar ruim 98 meter hoogte is de Onze Lieve Vrouwetoren een van de hoogste laat Middeleeuwse torens. De trots van Amersfoort is de bekendste eyecatcher van de stad en wordt ook wel Lange Jan genoemd. 'Het Mirakel van Amersfoort' was de aanleiding voor de bouw van de toren. Na 1450 is men begonnen met de bouw van de toren en rond 1500 was de toren klaar. De toren zou de Moeder Gods symboliseren en het extra uitgebouwde hoektorentje het Christuskind. De toren is niet alleen goed zichtbaar in de stad, maar laat ook van zich horen met haar 100 klokken, waarvan 7 luidklokken. Bovendien vormt de locatie van de toren het kadastrale middelpunt van Nederland, zoals goed zichtbaar is in de vloer van de toren.

Monnikendam

De waterpoort Monnikendam is onderdeel van de tweede stadsmuur en werd rond 1400 gebouwd ter verdediging van de watertoegang. De poort bestaat uit twee ronde muurtorens, die zijn verbonden door een boog. Onder deze waterpoort stroomt het water van de Heiligenbergerbeek de binnenstad binnen. De waterdoorgang onder de boog kon worden afgesloten door een hek. In de waterpoort is nu een restaurant gevestigd, in een uitbouw (2006) van architect B. Dillen. Het dak van de uitbreiding is onderdeel van het plantsoen gemaakt.

Muurhuizen

Wanneer je door de Muurhuizen loopt waan je je in de Middeleeuwen. Toen de stad zich als gevolg van de economische bloei in 1380 begon uit te breiden, moest er een nieuwe stadsmuur gebouwd worden. De oude muur werd afgebroken en vanaf ongeveer 1500 werden er huizen gebouwd met het materiaal van de oude muur langs de lijn waar de stadsmuur heeft gestaan. Doordat de constructie van deze huizen plaats heeft gevonden in verschillende perioden is er een grote diversiteit aan vormen ontstaan.

De Sint Joriskerk

De Hof, één van de pleinen in de binnenstad, wordt gedomineerd door de monumentale Sint Joriskerk. De basis ervan is een hofkapel uit 1200, waarvan nog de romaanse toren resteert. Rond 1300 maakt de kapel plaats voor een gotische kruiskerk. Tussen 1375-1450 werd deze uitgebreid met een hallenkoor en een middenkoor. Al vrij snel daarna volgen opnieuw vergrotingen. Na de recente restauratie (2009-2011) ervaart de bezoeker nog meer dan voorheen, dat gotiek voor hoog en licht staat. Het pronkstuk van de kerk is het doxaal van natuursteen van omstreeks 1480, dat het koorgedeelte afscheidt van de kerk.

De Eemhaven

De rivier de Eem begint in Amersfoort en heeft een lengte van zo'n 18 kilometer en stroomt uit in het Eemmeer. De Eem wordt ook wel de langste rivier van Nederland genoemd aangezien het de enige rivier is die zowel in Nederland ontspringt als uitmondt. Een wandeling langs het water is zeker de moeite waard.

Kamperbinnenpoort

De landpoort staat aan de noordzijde van de binnenstad tussen de Langestraat en de Kamp en behoort tot de eerste stadsmuur van Amersfoort. Het is één van de laatste overblijfselen van deze eerste stadsmuur, waarvan de structuur grotendeels nog te zien is in de Muurhuizen, waar de poort aan vast gebouwd is.  De naam Kamperbinnenpoort is afgeleid van de Kamp (weide), de naam van het gebied tussen de eerste en tweede stadsmuur aan de noordzijde van de binnenstad. Na de bouw van de Kamperbuitenpoort, die gebouwd is in de tweede stadsmuur, kreeg de poort zijn tegenwoordige naam.

De Nieuwe Stad

Een oud industrieel gebied in Amersfoort waar nieuw leven in geblazen is. Een inspirerende plek met een mix van oud & nieuw. De authentieke sfeer en rijke geschiedenis van De Nieuwe Stad proef je nog steeds op plekken als de oude zeepfabriek, de Rohm & Haas villa en de voormalige Prodentfabriek. Leuk om doorheen te wandelen als je interesse hebt in de industriële geschiedenis van Amersfoort.