Park

Stadspark Elisabeth Groen

Elisabeth Groen: park voor en door bewoners.

Elisabeth Groen is een nieuw stadpark in Amersfoort dat in 2021 is geopend op het terrein van het in 2019 gesloopte St. Elisabeth ziekenhuis. Op die plek verrees een bijzonder park; een co-creatie van bewoners en gemeente die een belangrijke ecologische functie heeft en ook een plaats is waar bewoners zich kunnen ontspannen en de unieke natuur kunnen ervaren en verkennen. Met het park is het Beekdalgebied nog meer een natuurlijke, groene verbinding geworden tussen Amersfoort en Leusden. Met behoud van de historische cultuurelementen is een biotoop ontstaan met een grote variatie aan flora en fauna. Ten dele is het park toegankelijk voor bezoekers, andere delen zijn beschermd gebied en slechts onder begeleiding van een gids te betreden.

Bezoekers kunnen in het park de natuur verkennen en ervaren door regelmatige activiteiten voor natuur- en milieueducatie en verschillende wandelroutes. Voor honden is er een omheind hondenlosloopgebied, voor kinderen is er een uitkijktoren en een speelweide, op het oriëntatiepunt heeft de voormalige torenspits op het atrium van het ziekenhuis een nieuw leven gekregen als zonnewijzer. Het voormalige ketelhuis van het ziekenhuis is omgebouwd tot het Parkhuis. Dat verhuurt inpandige kantoorruimtes en biedt plaats aan culturele en horecafaciliteiten. Zo komen cultuur, natuur en recreatie samen.

Stichting Elisabeth Groen beheert het park samen met ruim 100 vrijwilligers; zij zorgen ervoor dat het park groeit en bloeit en steeds mooier wordt. Groot onderhoud en toezicht wordt samen met gemeente en bedrijven geregeld. Het park Elisabeth Groen is met recht een park voor en door bewoners en kan dus ook niet bestaan zonder de vele vrijwilligers. Mensen die willen meewerken kunnen zich via de website aanmelden voor een van de werkgroepen.

De natuur in met WijkNME Het Beekdal
Kom naar buiten en geniet van de mooie omgeving, zo dicht bij huis! Leer in, van en met de natuur bij WijkNME Het Beekdal. Het Natuur en Milieu Educatiecentrum heeft activiteiten voor jong en oud  en is onderdeel van Elisabeth Groen, het stadspark voor én door bewoners. Van uurtje natuur voor ouderen, natuuractiviteiten voor kinderen van peuter tot puber, tot lezingen en excursies voor volwassenen.

Door het enthousiasme van de vrijwilligers en de deelnemers is WijkNME Het Beekdal ondertussen uitgegroeid tot een plek waar je wekelijks terecht kan voor activiteiten. Zo bouwden we al hutten, genoten van de groenten uit de tuin, gingen we op speurtocht en ontdekten van alles over vleermuizen.

Dus houd jij ervan om lekker in de natuur bezig te zijn, of heb je kinderen of een moeder of opa die dat leuk vinden? Neem een kijkje op de site. Houd er rekening mee dat er een maximum aantal deelnemers aan veel activiteiten zit, dus geef je op zodat je zeker weet dat je mee kan doen! Dankzij subsidies van Indebuurt033 en Groen doet goed en betrokken vrijwilligers kunnen deze activiteiten vanuit WijkNME Het Beekdal gratis worden aangeboden.