Cultuur Hof

Sint Joriskerk

De Hof, één van de pleinen in de binnenstad, wordt gedomineerd door de monumentale Sint Joriskerk.

De basis ervan is een hofkapel uit 1200, waarvan nog de romaanse toren resteert. Rond 1300 maakt de kapel plaats voor een gotische kruiskerk. Tussen 1375-1450 wordt deze uitgebreid met een hallenkoor en een middenkoor. Al vrij snel daarna volgen opnieuw vergrotingen. Na de recente restauratie (2009-2011) ervaart de bezoeker nog meer dan voorheen, dat gotiek voor hoog en licht staat. Het pronkstuk van de kerk is het doxaal van natuursteen van omstreeks 1480, dat het koorgedeelte afscheidt van de kerk.

Elke zondag is deze prachtige kerk in gebruik voor kerkdiensten. Op alle andere dagen is de Sint-Joriskerk beschikbaar voor verhuur en toerisme bijvoorbeeld voor concerten, congressen, recepties en dergelijke.

Buiten de data en tijden van de zomer- of winteropenstelling is het mogelijk een afspraak te maken met of de Amersfoortse Gidsen of met het Gilde Amersfoort voor een wandeling in en om de Sint-Joriskerk onder leiding van een gids. Kijk voor meer informatie op de website van de Sint-Joriskerk.

Kinderen t/m 12 jaar  Gratis
Vanaf 13 jaar  €2,00 p.p. inclusief folder met uitleg