Bos

Klein Zwitserland

Klein Zwitserland is een oud bosgebied van ongeveer 36 hectare dat ten zuiden ligt van de binnenstad.

Het bos ligt op de zuidwestelijke flank van de Amersfoortse Berg. Het huidige bos is ontstaan in de tweede helft van de 19e eeuw. Voor die tijd is het gebied voor menselijk ingrijpen ontbost geraakt en lagen er uitgestrekte en onbewoonbare heidevelden. Oorspronkelijk was dit een productiebos; het eikenhout werd gebruikt als brandhout en de eigenschors werd gewonnen voor de lokale leerlooierijen.

Aan het begin van de 20e eeuw werden er paden aangelegd en werd het gebied ingericht als recreatiebos. Het natuurgebied maakt deel uit van de Utrechtse Heuvelrug. Het parkachtig aangelegde bos heeft, voor Nederland, vrij grote hoogteverschillen. Een deel van het gebied dient als waterwingebied, ook al zijn de waterwinputten en de watertoren niet meer in gebruik.

Er is een wandeling uitgezet van ongeveer 3,5 km. Deze route loopt langs de grafheuvel en het Belgenmonument. De route is herkenbaar door de paaltjes met een groene rand. Ook is er beweegrondje Berg-Zuid en komt gedeeltelijk door Klein Zwitserland. Deze beweegroute is 3,5 km lang en start op de Leusderweg bij voetbalvereniging Amsvorde. Meer informatie over Rondje Berg-Zuid is te vinden op de website van Marathon Amersfoort.