In de Mannenzaal

In 1907 woonden er 24 gastelingen in de Mannenzaal van het SintPieters en Bloklands Gasthuis. Oude mannen die meerdere cholera-epidemieen van de vorige eeuw hadden overleefd.

In het Weeshuis en de Mannenzaal worden deze tijden elke zomervakantie tot leven gebracht.

De vrijwilligers van Levende Historie zijn deze zomer weer te zien in juli en augustus in de Mannenzaal en in het Burgerweeshuis.

Woensdag t/m zaterdag met een museale opstelling in de kapel en met spelers in de Mannenzaal, en op de zondagen is alleen de museale opstelling te zien.

Alle dagen gaan de deuren van het gasthuis om 13:00 uur open. Omstreeks 16:00 uur gaan de deuren weer dicht, maar wie binnen is, kan blijven tot 16:30 uur.

Wanneer:

12 juli t/m 31 augustus (2023) woensdag t/m zaterdag van 13:00 - 16:30 uur

Op zondag geopend zonder spelers

Prijsinformatie:

€ 5,00 voor volwassenen
€ 2,00 voor kinderen 4 t/m 14 jaar

Op zondag gratis toegang

In het Burgerweeshuis

Bij een bezoek aan het Burgerweeshuis stapt u terug in de tijd, het jaar 1600 binnen.
De bewoners van het weeshuis - de wezen en hun vele verzorgers - vertellen u over hun leven en laten u zien hoe ze hun dag vullen.

Luister naar de verhalen van de binnenmoeder, de chirurgijnsvrouwe, de schoolmeester, de wezen en geniet van de roddels van de dienstmaagden. U zult zien dat de wezen het goed hebben in dit huis met drie maaltijden per dag en onderwijs voor elk kind: iets unieks, vooral voor de meisjes. De verzorgers zijn streng doch rechtvaardig en elk kind groeit op tot zelfstandig en verantwoord burger.

Wanneer:

12 juli t/m 19 augustus (2023) woensdag t/m zaterdag van 13:00 - 16:15 uur

Prijsinformatie:

De toegang is gratis, al wordt een kleine bijdrage voor de arme wezen hogelijk gewaardeerd!

Actuele toegangstijden kun je ook vinden op facebook: stichting Levende Historie.

Meer informatie: https://levendehistorie.nl/