Vaartocht met Fietsboot de Eemlijn

Gepubliceerd op 23 augustus 2022

Heb jij al eens meegevaren met Fietsboot de Eemlijn?

Het is namelijk een bijzonder prettige en ontspannen manier om Eemland en 't Gooi te ontdekken per fiets en boot. Deze blog gaat over de overtocht van Spakenburg naar Amersfoort en dit duurt zo'n 3,5 uur.

Eerst fietsen

In de ochtend zijn we vroeg vertrokken vanuit Amersfoort op de fiets naar Spakenburg. Een fietstocht van zo'n 45 minuten. Na een heerlijke ochtend slenteren door dit schilderachtige dorpje zijn we na de lunch richting de opstapplek van de Fietsboot gefietst. Een prachtig stuk weids open water.

All aboard!

Eenmaal aangekomen op de steiger stonden er al een aantal passagiers te wachten. We werden hartelijk begroet door de vrijwilligers van de Fietsboot en onze fiets werd aangenomen. Deze werd benedendeks gestald. Via een trap omhoog kwamen we bovendeks waar de stoelen al klaarstonden. Hier kon je deels wel en deels niet overdekt plaatsnemen en genieten van een prachtig uitzicht.

De tocht

Om 14:15 uur was het tijd om te vertrekken. Het eerste stuk over het open water bracht naast mooie vergezichten met windmolens, ook een stevige wind met zich mee. Toen we eenmaal de binnenwateren opvoeren werd het weer rustiger. Na ruim een uur arriveerden we in Eemdijk en hier verlieten passagiers de boot en kwamen er ook weer nieuwe bij. Daarna deden we Baarn en Soest aan via kronkelende wateren en mooie bruggen alvorens we onze eindbestemming Amersfoort bereikte om 17:45 uur.

Tijdens de tocht is er ook gedacht aan de innerlijke mensch. Benedendeks is er een barretje waar je koffie/thee en fris kan bestellen met een snack zoals chips of een koek. Voor de grotere trek zelfs soep met een tosti.

Over de Fietsboot

De vriendelijke en enthousiaste vrijwilligers staan je graag te woord en vertellen je alles wat je wilt weten over de boot of omgeving. in 2002 is de Stichting Eemlijn opgericht. Sinds de oprichting vervoeren ze jaarlijks tussen de 8.000 en 10.000 passagiers. In totaal houd een team van zo'n 50 vrijwilligers de Fietsboot varende.

Je kan uiteraard je dag ook starten met de boottocht en daarna terug fietsen. Mocht je 3,5 uur te lang vinden kan je ook een kortere tocht maken. De fietsboot heeft de volgende aanlegplaatsen waar passagiers kunnen opstappen of van boord gaan: Amersfoort, Soest, Baarn, Eemdijk en Spakenburg óf Huizen. Ook niet fietsers, oftewel voetgangers zijn uiteraard van harte welkom op de boot!

Kortom een bijzondere en ontspannen toeristische attractie die je zelf moet gaan ontdekken!

Voor praktische informatie en reserveren ga naar de website van Fietsboot Eemlijn

Geschreven door Jennifer