Reis door het leven van kunstenaar Piet Mondriaan

Gepubliceerd op 9 augustus 2022
Datum activiteit 3 augustus 2022

Dit jaar staat in het teken van Piet Mondriaan. Het is namelijk 150 jaar geleden dat hij aan de Kortegracht in Amersfoort geboren is. Samen met mijn collega Lotte mocht ik vorige week op bezoek bij het Mondriaanhuis, waar de kunstenaar geboren is. Tijdens het bezoek nam Otto, een werknemer van het museum, ons mee door het dynamische leven van Piet Mondriaan.

Wie was Piet Mondriaan nou eigenlijk?
Pieter Cornelis Mondriaan is geboren op 7 maart 1872 aan de Kortegracht in Amersfoort. Hij heeft hier de eerste acht jaar van zijn leven gewoond en is toen verhuisd naar Winterswijk. Zijn studie heeft hij gevolgd in Amsterdam en een groot deel van zijn leven heeft hij in Parijs gewoond. In 1940 is hij naar New York vertrokken, waar hij in 1944 is overleden.

Mondriaan is vooral bekend door zijn abstracte schilderijen met lijnen en vlakken in de kleuren zwart, rood, blauw en geel. Dit terwijl hij hier pas rond zijn veertigste mee begonnen is. Zoals sommige misschien niet weten schilderde hij voor die tijd realistische taferelen waarin de natuur een hoofdrol speelde. De tijd dat hij in Nederland woonde had hij de gewoonte om er op uit te trekken met de fiets en ging hij in de buitenlucht schilderen. Een aantal schilderijen van deze tijd zijn ook te bezichtigen in het museum.

Waan je in het leven van de kunstenaar…
Je begint het museum in een ruimte waar een tijdlijn is gemaakt van zijn leven. Wanneer je verder door het museum loopt waan je je in het leven van de kunstenaar. Van zijn nagebouwde atelier tot aan de video-installatie over zijn zoektocht in New York. Piet Mondriaan was een van de voornaamste leden van de invloedrijke kunststroming De Stijl. In zijn Parijse woon- en werkatelier, welke in het museum is nagebouwd, richtte hij zich op de principes van De Stijl.

In de video-installatie word je ondergedompeld in de artistieke ontwikkeling die hij onderging in New York. Je ervaart de artistieke ontwikkeling van Piet Mondriaan in New York door de ogen van de kunstenaar zelf. De ruimte werd gevuld met veel kleur en beelden die uiteindelijk leidde tot zijn absolute meesterwerk, de Victory Boogie Woogie. Dit vond ik zelf één van de highlights van het museum omdat de visualisaties het zo echt maken.

Veel te beleven in het museum
Het museum heeft zijn eigen doe-het-zelf-atelier, waar je in de vakanties veel leuke workshops kan volgen. Ook wordt deze ruimte vaak gebruikt voor school bezoeken. Tot eind augustus heeft het museum een speciale kijk- en doe tentoonstelling waarin de toekomst centraal staat. Het is een leuke manier voor gezinnen om kennis te maken met het leven van de schilder.

Voor jong en oud is er dus genoeg te beleven in het Mondriaanhuis. Ik heb zeker meer geleerd over het leven van de kunstenaar en raad het zeker aan! Wat het natuurlijk extra speciaal maakt, is het 150-jarig jubileum jaar.

Geschreven door Anne