Centrum voor Archeologie

Te bezoeken op woensdag en vrijdag tussen 14:00 - 16:30 uur

archeologie@amersfoort.nl

Datum publicatie: 29 november 2023

Een fascinerende reis door het verleden van Amersfoort!

Wie wel eens het Centrum voor archeologie heeft bezocht kan niet om de bijzondere voorgevel heen van het pand dat dateert uit begin 19e eeuw en is uitgevoerd in Empirestijl.

Als je door het raam naar binnen kijkt sta je oog in oog met Aagje. Zij is niet zomaar een pop maar een accurate reconstructie van iemand die echt geleefd heeft in de 17e eeuw. Haar skelet is in 2002 opgegraven bij het pesthuis wat zich vroeger in de Coninckstraat bevond. Waarschijnlijk is Aagje, na een niet al te prettig leven, uiteindelijk dus overleden aan de pest. Ze is naar schatting ongeveer 27 jaar oud geworden.

In de expositieruimte vind je een schat aan bijzondere vondsten in de glazen vitrinekasten ingedeeld op thema zoals eten en drinken, gereedschap en kleding, allemaal met hun eigen bijzondere of grappige verhaal.

Een hele zeldzame vondst is het Middeleeuwse houten wagenwiel dat dateert uit de 14e eeuw. Dit wiel heeft zijn eigen vitrine en is gevonden in een drenkplaats voor vee op de Hof in 1991.

In het Centrum voor archeologie vind je ook iets heel moderns, namelijk een interactief digitaal scherm. Hierop kan je de bewoningsgeschiedenis van de stad ontdekken.
Woon je in Amersfoort? Misschien is er in jouw straat ook wel iets heel bijzonders gevonden. Je kan het allemaal opzoeken.

Mocht je nog geen bezoekje hebben gebracht aan het centrum voor archeologie dan moet je dat zeker een keer doen! Het is enorm interessant voor jong en oud. Je mag al je vragen stellen aan de archeologen en ook voor informatie voor bijvoorbeeld een spreekbeurt kan je hier terecht. Ook als je zelf iets bijzonders hebt gevonden kan je het meenemen.

Je kan de expo zelfs ook thuis vanachter je beeldscherm bekijken.
Maar daarna wil je de vondsten vast en zeker ook in het echt zien!
Het centrum is te bezoeken op woensdag en vrijdagmiddag tussen 14:00 - 16:30 uur.
Wil je op andere tijden het archeologisch centrum bezoeken, of op de open middag met een grote groep komen, bel of mail dan van te voren even voor een afspraak.

Geschreven door: Jennifer