Expositie / Tentoonstelling

Rietveld raakt!

Meubelmaker, architect, futurist, ruimtekunstenaar… Gerrit Rietveld was het allemaal. gedurende zijn carrière had zijn avant-garde stijl had veel gewicht in de kunstwereld, en vandaag de dag wordt er door tal van kunstenaars nog steeds gewerkt met zijn vormen, kleuren en ideeën.

Wie was Gerrit Rietveld en hoe worden zijn ideeën tegenwoordig opgevat en uitgebeeld? Nergens beter dan in het Rietveldpaviljoen ‘de Zonnehof’ vind je hier een antwoord op. Je maakt kennis met het werk van Gerrit Rietveld, hoe het de tand des tijds doorstaat en hoe zijn werk hedendaagse ontwerpers en kunstenaars inspireert. In Rietveld’s geboorte- en sterf maand vindt de aftrap plaats voor een jaarlijkse tentoonstelling over Gerrit Rietveld.

Dankzij de replica’s van de Rietveldmeubelstukken van architect Ronald Willemsen, bewoner van het Rietveldpand aan de Erasmuslaan in Utrecht, kun je het moderne leven in de vorige eeuw bijna voelen. Een selectie uit de fotoreeks ‘Gerrit Rietveld - Weelde van Eenvoud’ van Arjan Bronkhorst neemt de bezoeker verder mee in het heden naar bekende en minder bekende panden, voor een intense aanraking met de ontwerpen van Rietveld en de bijbehorende interieurs. Cor van der Meijden - artist in residence in een van de Rietveldpanden - heeft zich laten inspireren door de architectuur, de vormtaal en gedachtegoed van Gerrit Rietveld. Bij de hier tentoongestelde installaties ligt de focus op een zo eenvoudig mogelijke vormgeving en gebruikmaking van abstracte vormen en minimale kleuren. Koen van Eeckhoutte - een kunstenaar en meubelmaker uit Amersfoort – hij brengt kunst en design samen om de kijker te inspireren en te laten nadenken over wat meubels nu eigenlijk betekenen - net als Rietveld. Ook is het werk van de winnaars van de ontwerpwedstrijd ‘Redesign Rietveld’ voor architectuurstudenten van de TU Delft te zien, in zowel 2D als 3D. De reizende tentoonstelling Redesign Rietveld door M&H gooide eerder al hoge ogen in de TU Delft en het Keilepand Rotterdam. De tentoonstelling bestaat uit meer dan 60 fantastische modellen van meubelontwerpen van internationale kunstenaars die zich hebben laten inspireren door Rietveld-iconen als de Rood-Blauwe Stoel en de Zig Zag, en daar vervolgens een eigen variatie op hebben bedacht. Deze ontwerpen zijn allemaal op schaal 1:3 nagebouwd door tentoonstellingsmaker Harry Hoek. Uitzonderlijke en gerenommeerde kunstenaars, zoals Maarten Baas, Joost Swarte en Glen Baxter stemden in met het gebruik van hun redesign in de tentoonstelling, met als doel jonge makers aan te moedigen om ook zelf aan het ontwerpen te slaan. Maak kennis met het werk van Rietveld door andermans ogen.

In deze tentoonstelling kan De Zonnehof zelf natuurlijk niet ontbreken. Het gebouw, ontworpen als expositieruimte, opende 64 jaar geleden haar deuren. Daarmee is het Rietveldpaviljoen de oudste nog actieve kunsthal van Nederland. Met historische foto’s en objecten van het paviljoen lichten we de waarde van dit gebouw uit.

Rietveld leeft voort - soms direct zichtbaar en soms onverwacht, maar altijd verrassend en inspirerend en door in juni rond te lopen in de Zonnehof word je eigenlijk zelf deel van deze expositie.

Datum: zaterdag 3 juni 2023

€ 5,00