Muziek Festival

September Me 2023

September Me Amersfoort van 21 – 24 september 2023

Van 21 t/m 24 september 2023 heeft op diverse locaties in Amersfoort de zevende editie van September Me plaats, muziekfestival voor ontdekkers en verdwalers, van en met artistiek leider Ragazze Quartet. Het afwisselende programma, met Flint als bruisend festivalhart, biedt onder meer avontuurlijke muziek, verrassend muziektheater en vrolijke familieshows. Geniet van bekende namen als Nynke Laverman, Remy van Kesteren en artist-in-focus Kinan Azmeh en inspirerende musici als Kika Sprangers, Izhar Elias en de percussionisten van Slagwerk Den Haag. Thema van deze editie is Nieuwe wegen.

Artistiek leider Ragazze Quartet heeft voor haar geliefde festival September Me weer een divers programma voor jong en oud samengesteld. Vier dagen lang worden Nieuwe wegen verkend met optredens van onder anderen harpist Remy van Kesteren, saxofonist Kika Sprangers, Slagwerk Den Haag, gitarist Izhar Elias, mezzosopraan Ekaterina Levental en een verdiepingsprogramma, samengesteld door Nichon Glerum.

Bij het openingsconcert op donderdag speelt de Syrische componist en virtuoze klarinettist Kinan Azmeh, de artist-in-focus, samen met Ragazze Quartet en Amersfoorts Jeugd Orkest (AJO) diverse eigen composities. De muziek van Azmeh klinkt tijdens het festival ook in diverse andere concerten.

Op zaterdag is de première van Plant Bloom Sessions. De bruisende show van Nynke Laverman, Ragazze Quartet en geluidskunstenaar Sytze Pruiksma, bestaat uit een cocktail van aanstekelijke beats, meeslepende strijkers, boeiende klanklandschappen en spoken word.

Zondag is het tijd voor een familie-Utopia met de Grote Pinguïn en Bananenshow (4+), Alles leuk en aardig (2+) en De volle vuilkar (6+) met teksten van Abdelkader Benali.

Zanggroep Wishful Singing brengt met meesterjazzpianist Bert van den Brink de vrolijke muziek uit het programma Zing je sterk naar het theater. Meezingen mag! Met het online lesprogramma Zing je sterk heeft de groep al meer dan 1800 patiënten met langdurige klachten na COVID-19 geholpen bij hun herstel. Met steun van Meander Medisch Centrum Amersfoort wordt deze zang- en ademtherapie nu ook aangeboden aan patiënten die een oncologische behandeling krijgen of hun behandeling hebben afgerond.

September Me sluit zondagavond af met een kleurrijk en smaakvol dinerconcert waar onder anderen fluitist en Boy Edgarprijswinnaar Ronald Snijders en modeontwerper Papa Oyeyemi aan meewerken.

Over September Me en artistiek leider Ragazze Quartet

Artistiek leider Ragazze Quartet stelt ieder jaar met nieuwsgierige en open blik een bijzonder multidisciplinair festivalprogramma samen voor jong en oud. Componisten, musici en kunstenaars reflecteren op creatieve en inspirerende wijze op het thema van dat jaar. In 2023 is dat: Nieuwe Wegen. Over September Me:‘De kracht van het festival is dat genres en disciplines in elkaar overlopen alsof het volkomen vanzelfsprekend is.’ - Volkskrant

Datum: zaterdag 23 september 2023