Musiom Amersfoort

Musiom is een museum voor hedendaagse kunst, gevestigd aan de rand van het historische centrum van Amersfoort.U ziet een verrassend grote diversiteit aan beelden en schilderijen van gerenommeerde Nederlandse kunstenaars, die allemaal zijn geboren rond de jaren ’50.

Naast stukken uit de vaste collectie zijn er per jaar drie tentoonstellingen te zien rond een bepaald thema of waarin enkele kunstenaars centraal staan. Op de eerste etage van het museum bevindt zich onze galerie, waar kunst te koop is van de deelnemende kunstenaars.

Als bezoeker kunt u rekenen op een persoonlijke ontvangst. Onze enthousiaste vrijwilligers geven graag uitleg over de getoonde kunstwerken, de kunstenaars en het gebouw. Zij vormen onze levende audiotour. Wilt u liever in alle rust zelf rondkijken, dan kan dat natuurlijk ook.

In de tuinkamer kunt u met zicht op de beeldentuin wat lekkers gebruiken.  Voorin het museum is een leestafel met een keur aan boeken en tijdschriften om in te bladeren en op een groot interactief beeldscherm is van alles te zien en te ontdekken over het museum, de kunst en de kunstenaars.

Openingstijden

Vrijdag, zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 uur. Tussen deze tijden ben je van harte welkom. We hanteren geen tijdsloten.
Speciale openstelling voor groepen vanaf 8 personen mogelijk.

Entreeprijzen

• Volwassenen: € 9,00
  • Jongeren t/m 18 jaar, Studenten, Vrienden van Musiom: gratis
  • Met Museumkaart: gratis

Let op, in het Musiom kan je alleen met pin betalen!

Het omboeken of annuleren van tickets kan bij de VVV Amersfoort. Neem contact met ons op via info@vvvamersfoort.nl of 033-4659444

Galerie

Bent u op zoek naar een mooi kunstwerk? De museumgalerie is ook op afspraak te bezoeken. Neem contact met ons op en wij ontvangen u graag wanneer het u uitkomt.

Groepen

Bent u met een groep vrienden, familie, een sociëteit, een club of een vereniging en wilt u samen Musiom bezoeken? Of wilt u een bezoek aan Musiom inpassen in uw bedrijfsuitje? Bekijk dan onze informatie voor groepen.

Museumcafé | Beeldentuin

Hier kunt u onder het genot van een kopje koffie of thee in de boeken bladeren uit de museumbibliotheek of de diverse korte films bekijken op het interactieve beeldscherm. Bij mooi weer wordt er ook geserveerd op het knusse terras in de beeldentuin, waar u het hele jaar door een grote diversiteit aan beelden vindt.

Toegankelijkheid

Musiom is beperkt toegankelijk voor mindervaliden. De wisselende collectie op de begane grond en de beeldentuin kunnen door mensen in een rolstoel of met rollator worden bezichtigd. Er zijn geen aangepaste sanitaire voorzieningen. Het is mogelijk om mensen die slecht ter been zijn voor de deur af te zetten. Mocht u assistentie wensen, neem dan gerust contact op. Er zijn vooralsnog geen aangepaste programma’s voor mensen met een visuele of auditieve beperking.

Het initiatief

Het idee voor Musiom werd geboren in september 2017, toen kunstenaar Hans van Horck en ondernemer Herold Boertjens elkaar spraken op een terras in Amersfoort. Inmiddels is het een officieel geregistreerd particulier museum zonder winstoogmerk en zonder overheidssteun.

De locatie

De gebouwen waarin het museum is gevestigd zijn beiden beschermd stadsgezicht en maken onderdeel uit van de Amersfoortse historie. Voor een deel betreft het een van oorsprong doopsgezinde kerk uit 1913. Het andere deel is een karakteristiek en modernistisch verenigingsgebouw uit 1964. Beide gebouwen zijn met elkaar verbonden, waarbij de zeer verschillende karakteristieke kenmerken bewaard zijn gebleven.

Musiom Amersfoort
Stadsring 137