Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Lezing: Wichard Maassen - Max Keuris, Meesterverteller

Contact

Adres:
de Bibliotheek het Eemhuis
Eemplein 71
3812EA Amersfoort
Plan je route
Afstand:

Max Keuris (1923-1979) was een onstuimig mens. Vergeleken met hem waren andere naoorlogse kunstenaars uit Amersfoort, onder wie Toon Tieland (1919-2006) en Johan Traarbach (1920-2006), oppassende burgermannen. Van zijn generatie was Keuris ook de meest veelzijdige. Zijn talent kwam vroeg bovendrijven. Tijdens deze lezing van de Eemlandse auteur Wichard Maassen, de schrijver van het boek ''Max Keuris, meesterverteller' hoort u meer over het leven van de kunstenaar.

Als amper 19-jarige filmtekenaar werkte Max Keuris al even voor Joop Geesink (‘Loeki de Leeuw’). Die had in de lente van 1942 samen met Marten Toonder, de geestelijke vader van Olivier B. Bommel, een tekenfilmstudio opgericht in Amsterdam. Na de oorlog vloog Keuris alle kanten op. Hij tekende, ontwierp reclames en boekomslagen en schilderde. Met Tieland en Traarbach, medeoprichters van de naoorlogse kunstenaarsvereniging De Ploegh, liep Keuris warm voor de Vlaamse expressionisten van rond 1900. Later werd hij gegrepen door zestiende- en zeventiende-eeuwse meesters als Jeroen Bosch, Pieter Brueg(h)el de Oude en Jan Steen. In hun voetsporen maakte Keuris, die een sterke voorkeur had voor het karikaturale en het verhalende, door sprookjesachtige en boertige types bevolkte tafereeltjes. En net als in veel van zijn schilderijen uit de jaren zeventig, waarvoor hij zich liet inspireren door het meer moderne magisch realisme van Pyke Koch en Carel Willink, zat daar altijd wel een grap in verstopt.

Eind jaren '50 kruiste Geesink opnieuw zijn pad. Die had zich na de oorlog weten op te werken tot een geslaagde zakenman. In de tweede, dertien jaar omvattende periode dat Keuris bij hem in dienst was, leverde hij artistiek gezien zijn beste werk af. Het reclamewezen paste hem als een jas: daarin kon hij al zijn vaardigheden kwijt.

In de laatste acht jaar van zijn leven schilderde hij voor de Amersfoortse horeca een reeks vrolijke uithangborden en kwam er een respectabel aantal olieverven tot stand.

Over de auteur

Wichard Maassen (1962) werkt als journalist voor AD Amersfoortse Courant. Hij schreef eerder biografieën van de schilders Toon Tieland (‘Levenskunstenaar’, 2013) en Johan Traarbach (‘Het doek dat nooit komt’, 2016).

Prijzen

  • Leden€ 5,00
  • Niet leden€ 7,50

Kenmerken

Doelgroep

  • JongerenJa
  • ScholierenJa
  • StudentenJa
  • VolwassenenJa
  • SeniorenJa