Bezoek aan de winkel van Natuurmonumenten

Stationsplein 3

Datum publicatie: 21 februari 2023

Natuurmonumentenwinkel

Kom je als toerist met de trein naar Amersfoort? Bezoek dan voordat je naar de binnenstad gaat eerst de Natuurmonumentenwinkel!

Als je vanuit het station naar links gaat dan loop je richting de stad en zie je aan de linkerzijde de natuurlijkste cadeauwinkel van Amersfoort met veel mooie duurzame artikelen en waar je alle informatie kunt krijgen over wat zich in de natuur afspeelt. Daarnaast zit het kantoor van de vereniging zelf.

Geschiedenis

Natuurmonumenten is 118 jaar geleden opgericht om de natuur sterk te maken. Ze bezit en beheert meer dan 108.000 hectare Nederland en maken zich sterk voor alle natuur die nog over is en natuur die er nog gaat komen. Vanaf 1900 veranderde het Nederlandse landschap, industriële revolutie, ontginning van ‘woeste gronden’, stadsuitbreiding, spoorlijnen en wegen en zo was er steeds minder ruimte voor natuur.

In 1905 richtten de schoolmeesters Jac. P. Thijsse en Eli Heimans in Artis Amsterdam de Vereeniging tot Behoud van Natuurmonumenten op. In 1906 waren er genoeg leden om het Naardermeer te kopen. Zo ontstond het eerste natuurreservaat van Nederland. Dit burgerinitiatief was de start van een beweging om het kenmerkende Nederlandse landschap te beschermen.

De natuur blijft belangrijk voor de mensen, planten en dieren, maar verandert door het klimaat, industrie, wegen en landbouw en de hoeveelheid wordt steeds minder. Natuurmonumenten zet zich in om de natuur in Nederland en onze karakteristieke landschappen te beschermen en versterken.

De natuur in

Natuurmonumenten maakt mooie natuurroutes met informatie over vogels, bomen, rivieren en historie met de mooiste plekjes die je tegenkomt. Je kunt gaan fietsen, mountainbiken, wandelen, (kano)varen, erfgoed ontdekken. Verder worden er activiteiten georganiseerd, zoals vaartochten, workshops, excursies voor volwassenen en kinderen.

In Amersfoort hebben ze de fietsroute Rondje Coelhorst van 13 kilometer gemaakt, startpunt is bij de winkel van Natuurmonumenten, de route is via de website te downloaden. Je gaat vanaf het station via het hoofdkantoor van Staatsbosbeheer naar de Grebbelinie, Meanderpark, langs rivier de Eem waar je oude bunkers van de Grebbelinie tegenkomt, daarna kom je langs het eeuwenoude landgoed Coelhorst, de Slaag en Kapel Coelhorst, dan fiets je weer terug richting het beginpunt, zeker de moeite waard!

www.natuurmonumenten.nl/winkel-van-natuurmonumenten

Leden en vrijwilligers

Lid worden van de Vereniging Natuurmonumenten heeft veel voordelen als jij hart hebt voor de natuur. Je kunt je aanmelden individueel voor € 3,25 per maand, met z’n tweetjes voor € 6,00, als gezin vanaf € 8,00 of alleen als kind voor € 2,25. Je krijgt 30% korting op activiteiten en excursies, gratis parkeren bij natuurgebieden en een route app. Verder nog  een welkomstpakket, magazine Puur Natuur, tot 10% korting bij aankoop van artikelen, ledenvoordeel bij partners en een stem via de ledenraad.

Als je in de winkel lid wordt, dan krijg je als welkomstcadeau individueel een insectenhuisje, als gezin krijgt ieder kind een knuffel, het boek Oerrr, en afhankelijk van de kinderleeftijd een boomkaart, verzameldoos of survivalpack.

Wil je vrijwilliger in de winkel worden, voor informatie kan je altijd de winkel inlopen en aanmelden kan via www.nm.nl/vrijwillger/vacatures

Geschreven door: Anne Marie

Winkel van Natuurmonumenten