Expositie / Tentoonstelling Herfstvakantie

Herkenning in vervreemding

Wij leven met elkaar in een wereld waarin de realiteit wordt vertroebeld met alternatieve feiten en complottheorieën. Deze tijd waarin het coronavirus onze maatschappij in zijn greep houdt wordt vaak als surreëel ervaren. En met alle verschillende informatiestromen is het inmiddels onmogelijk om feiten van fictie te scheiden. En dus creëren wij allemaal onze eigen werkelijkheid met wat wij zelf waarnemen.

En dat doen kunstenaars Poen de Wijs, Margot Homan en Peter van Oostzanen ook. Zij maken kunst waarin zij onze dagelijkse realiteit transformeren tot een nieuwe magische of mythische realiteit. Met veel aandacht voor detail en schoonheid hebben zij, ieder op een heel eigen manier, een fascinerende nieuwe context gecreëerd waarin wij onszelf kunnen herkennen en die tegelijkertijd vervreemdt.

Poen de Wijs behoort tot de grote realisten van zijn generatie. Zijn combinatie van klassieke en moderne schildertechnieken en -materialen zorgen ervoor dat zijn werk zeer herkenbaar en onderscheidend is. Na een begin met abstracte kunst kwam de internationale doorbraak met zijn – veelal vrouwelijke – naaktschilderijen. Enkelen daarvan vonden wereldwijd hun weg als de albumhoezen van de langspeelplaten van de band Flairck.

Er werden steeds meer elementen toegevoegd aan de werken van Poen de Wijs. Geïnspireerd door muziek, theater, geschiedenis en zijn verre reizen ontstaan er even complexe als boeiende composities. Fantastisch zijn de werken waarin al deze elementen samenkomen. Dat resulteert in een nieuwe werkelijkheid waarin verschillende culturen, tijdperken, en werelden elkaar in harmonie ontmoeten. Het zichtbare respect en bewondering voor culturele verschillen laten een grote maatschappelijke betrokkenheid zien. Ook verschillen in leeftijd zijn een terugkomend thema. De onschuld van de jeugd, de vruchtbaarheid van de jongvolwassenen en de wijsheid van de oudere generaties komen in zijn werk samen. Vaak is er zelfs dan nog ruimte voor de nodige flora en fauna.

Sculpturen van Margot Homan bedienen hart en geest. Ze zijn er uit ontsproten. Dat zie je, dat voel je. Ze gaan over ‘de’ mens in zijn universele humaniteit. Tegelijkertijd over het individu in al zijn uniciteit. In haar woorden: “Pas onlangs besefte ik dat ik altijd intuïtief in mijn werk zoek naar versmelting van de typisch Nederlandse aandacht voor detail en natuurlijke innigheid met de theatrale verhevenheid van de Italiaanse grandeur; het verbinden van het tedere en het verhevene.” Margot Homan leeft niet voor niets in twee werelden van culturele verschillen. Haar intieme en sereniteit uitstralende atelier in het Brabantse laagland en het Italiaanse Pietrasanta met in de nabijheid de rijke Toscaanse geschiedenis en de bergen waar het schitterende marmer gedolven wordt. Margot: “Die combinatie levert een onuitputtelijke bron van inspiratie op. Ze vullen mijn longen met creatieve adem.”

Peter van Oostzanen treedt in zijn schildertechniek in de voetsporen van de Oude Meesters, net als Poen de Wijs en veel andere generatiegenoten. Zijn werk zit vol sfeer, kleur en gevoel. Hij creëert een wereld vol gefantaseerde landschappen, waarin alledaagse voorwerpen in ongewone verbanden of een ongebruikelijke context worden geplaatst. Vreemde apparaten op hoge rotsen, verlaten gebouwen en voertuigen op vreemde plekken: niets is onmogelijk. De schilderijen van Peter van Oostzanen verwonderen, vervreemden en vertellen een bijzonder verhaal. Tegelijk blijft er voldoende vrijheid over voor een heel nieuwe interpretatie van de kijker.

Elke vrijdag, zaterdag en zondag vanaf 11 juni 2021 t/m 14 november 2021

12.00 - 17.00 uur

Wanneer

Datum: zondag 31 oktober 2021
Tijd: 11:00 - 17:00

Prijsinformatie

Volwassenen: € 8,-

Museumkaart: gratis

Jeugd t/m 18 jaar: gratis

Studenten: gratis


VVV Amersfoort gebruikt cookies onder andere om de website te analyseren en te verbeteren. Bekijk ons cookiebeleid.