Expositie / Tentoonstelling Voorjaarsvakantie Meivakantie Herfstvakantie Kerstvakantie Zomervakantie

Tentoonstelling ‘Gedwongen’ in het museum van Nationaal Monument Kamp Amersfoort

In het ondergrondse museum van Nationaal Monument Kamp Amersfoort is nu de wisseltentoonstelling ‘Gedwongen’, over de Arbeitseinsatz, en de aangepaste vaste tentoonstelling te zien.

Ongeveer een half miljoen Nederlandse mannen is tussen 1942 en 1945 als dwangarbeider ingezet in de Duitse industrie, ter vervanging van Duitse mannen die dienst deden aan het front. Mannen die probeerden aan de verplichte Arbeitseinsatz te ontkomen werden onder meer in Kamp Amersfoort opgesloten en alsnog op transport naar Duitsland gezet. Circa 30.000 mannen overleefden de slechte leef- en werkomstandigheden, besmettelijke ziekten en geallieerde bombardementen niet. Daarmee is deze dwangarbeid ook het verhaal van gemis en onzekerheid.

Het verhaal van deze dwangarbeiders is decennialang onderbelicht gebleven. In de tentoonstelling vertellen ex-tewerkgestelden over hun ervaringen aan de hand van persoonlijke voorwerpen, memoires, foto’s en audioverhalen. De tentoonstelling is ontwikkeld samen met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en het NIOD en is onderdeel van het groter project ‘Gedwongen – Tewerkgesteld in Duitsland’. Dit bestaat naast de tentoonstelling o.a. uit meerjarig onderzoek, een online graphic novel en een podcast. De tentoonstelling ‘Gedwongen’ blijft een jaar in Nationaal Monument Kamp Amersfoort.

In de vernieuwde vaste tentoonstelling van Nationaal Monument Kamp Amersfoort zijn nieuwe objecten opgenomen en er wordt voortaan ook het verhaal van de tien verschillende groepen gevangenen verteld. Ook zijn twee nieuwe biografieën toegevoegd, namelijk over Titus Brandsma en Sabine Zuur, inclusief unieke persoonlijke voorwerpen van beiden. De teksten zijn ingesproken door Jeroen Kijk in de Vegte.

Datum: vrijdag 29 maart 2024

€ 13,00